Thursday, May 09, 2013

Maki Memaki Bukan Akhlak Nabi (Video)

Assalamualaikum wbt

Lisa rasa terpanggil untuk share video ceramah Ust Don Daniyal ... jom kita sama-sama hayati... dan ambil sebagai ingatan bersama... 


video



pssttt... ceramah ni bukan sempena sebelum PRU je... tapi memang relevan sampai bila-bila pun  :) 
Buang yang keruh, ambil yang jernih ... 
 semoga bermanfaat.


27 comments:

AiSyA LiEzA said...

betul tu akk.. :) memaki bukan mnyelesaikan masalah malah merosakkan lagi imej kita y beragama islam.. sedangkan nabi kita pun x pernh memaki org y membnci n menabur fitnah kepada mereka.. :) kita kena sabar handle masalah.. baru la, jalan un clear n mudah dapat solution :D kalau maki2 ni makin keruhkan keadaan ^_^

Nana Liena said...

kalau orang maki..dia ikut emosi..jadi apa yg dia sebut semuanya ikut emosi dia..ada benda tu boleh jadi betul ada juga tak..huhu.. kalau maki tak selesaikan masalah..asyik gaduh ja..bila nak selesainya

Tinta Lana said...

Saya risaukn satu je lisa.

Khuatir maki memaki ni kelak jadi suatu perkara biasa. Lagi2 dikalangan org muda.

latifah zainal said...

stuju dgn lana..sebenarnya sekarang ni pun maki memaki dah dianggap perkara biasa yg keluar drp mulut generasi muda.kalau zaman ipah dulu, cakap je bukan2 mak dah cili mulut.tu yg jadi takut sampai jaga percakapan.ape pun maki memaki ni bukan boleh selesaikan masalah, tambah masalah adalah...

Lisa Sheila said...

Aisya : betul ..betul..betul...:)

Lisa Sheila said...

Nana : erm tu la kan nana..ntah bila nk habis .. :(

Lisa Sheila said...

Lana : betul tu lana..kalau nk ikut darah muda bak kata ust smua nk marah...seeloknya jaga la tutur kata..terlajak perahu bleh diundur..terlajak kata buruk padahnya..

Lisa Sheila said...

Latifah : lisa xpasti dari mn dtgnya budaya maki memaki ni..hurm. #sigh
lisa harap smuanya akan oke2 saja nnti dan xde timbul lg budaya2 yg negatif..

Mohd Fauzli said...

Mohon dijauhi dengan akhlak yang tidak baik..... cuba sebaik mungkin untuk tidak menyakiti orang lain.. terima kasih atas perkongsian yg sangat bermakna...

syahirah said...

maki memaki da berleluasa.

S.K.A said...

sgat bermanfaat video 2..mulut manusia skrg ni dah x bertapis..hm..subhanallah hmpir sgt da nk kiamat

Lisa Sheila said...

Mohd Fauzli : aamiin.. Tu la kan org kata lidah ni lbh tajam dari pedang...huhu..

Lisa Sheila said...

Syahirah : tu la syahirah..huhu...harap2 smuanya cpt berakhir..

Psstt..akak da berjaya wat scroll utk blog archive..hee..thanks ya syahirah atas tunjuk ajar.. :)

Lisa Sheila said...

S.K.A : huhu... Tu la xtau nk ckp apa da..

Bahrain Ramlan said...

salam lisa..
Manusia kalau marah je mesti nak kena maki hamun semua nak semburrrr...ikut sedap mulut...tak pernah kawal perasaan marah tu..nak kawal kemarahan senang je iaitu kita kena banyka membaca Al-Quran, selawat selalu. Insya ALLAH hati jadi tenang dan tak mudah melenting..

Aniq Bukhary said...

btl tu.. Saidina Umar pun nabi tegur.

Mohd Ridzwan Abdullah said...

Sedih kan dgn mentaliti org malaysia. Semakin maju semakin truk mindanya. Memalukan bangsa sndr. Jatidiri lemah sebenarnya...itu yg jadi mcm tuh. Apala nak jadik dgn segelintir rakyat yg masih mundur pemikiran...

Fifi Nadhrah said...

ala.. fifi tak dapat tengok video ni sebab ofis block.. xpe.. kat rumah try..

BUNDA a.k.a KN said...

salam jumaat dari bunda...

Lisa Sheila said...

wkslm
Erm tu la kan..betuk kata prof muhaya dunia dalman mencerminkan dunia luaran..hee

Lisa Sheila said...

Aniq : kekerasan xkan menang.. Tp kasih syg yg akan menang :)

Lisa Sheila said...

Wan : sedih kan dgn pemikiran sesetengah org yg meletakkan nafsu amarah kat depannya berbanding akal yg sihat...

Lisa Sheila said...

Fifi :xpe..nti tgk lain kali..hee.isu hangat ni.heee

Lisa Sheila said...

Bunda : thanks sudi berkunjung... Salam 1 rejab :)

Amanina Mads said...

betul tu kak.. tgok org maki pun time PRU haritu..

Lisa Sheila said...

Amanina : itu lah pentingnya pendidikan akhlak ... :)

Aida Ismail said...

Dah tengok video ni. ^^ betul kata ustaz. Amalan maki memaki ni dah jadi biasa kot. Ish3~