Sunday, May 12, 2013

Bicara yang baik atau DIAM !

Assalamualaikum wbt


diam



diam



lidah tajam



pesanan imam al ghazali



mohon maaf


"Apabila seorang Muslim berbicara, hendaklah dia berfikir dahulu.  Apabila dia yakin kata-katanya akan  membawa kebaikan dan pahala, bolehlah dia mengatakannya.  Namum apabila dirasakan perkataannya itu tidak elok dan akan menimbulkan keburukan atau dia masih ragu-ragu akan faedah kata-katanya itu, hendaklah dia menahan diri daripada mengungkapkannya.  Sikap sebegini lebih baik dan lebih selamat kerana setiap perkataan yang keluar dari mulutnya dihitung oleh Allah swt.  Allah swt berfirman: ‘Tidak ada sebarang perkataan yang dilafazkannya melainkan ada disisi-nya malaikat pengawas yang sentiasa sedia menerima dan menulisnya." (Qaf-18)


Imam Ahmad meriwayatkan daripada Anas ra bahawa Rasulullah bersabda: ‘Iman  seseorang tidak akan sempurna kecuali apabila hatinya telah lurus (bersih). Dan hati seseorang tidak akan lurus kecuali apabila lisannya telah terjaga (daripada ucapan-ucapan kotor dan keji.)



akhlak mulia

35 comments:

Nana Liena said...

hehe..betul
Diam selagi kita rasa tak pasti dengan apa yg bakal kita ucapkan..
terlajak kata naya tu..

latifah zainal said...

kadang2 berdiam tu lebih baik drp berkata2.bukan ape,takut nanti bila dah berkata2 tak pasal2 termengata,dah dapat dosa..

♥ iqwa-niera ♥ said...

btul tu akk..

"iman seseorang hamba Allah..tidak akn lurus,sebelum hatinya lurus..dan hatinya tdk akn lurus..sebelum lidahnya lurus..."
[H.R AHMAD]

biarla kot org ckp kita sombong..xperamah..yg pnting kita xlafaz2 perkataan yg tmbh saham kt nraka..^^

Lisa Sheila said...

Nana : betul tu...kan..terlajak perahi boleh diundur...terlajak kata buruk padahnya..hehe..mcm pernah dgr kan kata2 ni..kekeke

Lisa Sheila said...

Ipah : tu la..lisa pun slalu gk mngingatkn diri sndiri...takut2 jd mcm tu.. Ada masanya kita manusia biasa terlepas ckp wlaupun niat kita bkn lah mcm tu... Huhu

Lisa Sheila said...

Niera : betap pentingnya kita mnjaga lidah kan..lidah kita juga boeh mencerminkan peribadi kita...

Betul juga ckp niera..cuma kalau bercakap kena la slalu beringat2 dan berhati2 dgn apa yg kita nk tuturkan... apa yg pnting kita ingat satu je.. Allah itu Maha Melihat dan Maha Mendengar..DIA tau apa yg ada dlm hati kita walau sebesar zarah pun..

Aku Anis said...

benda yg dicakap tu xboleh ditarik balik.

Lisa Sheila said...

Anis : hee.. Hanya kemaafan sja yg diperlukan... Mohon maaf dan memaafkan..

MaMa Rey said...

kalau tak pasti diam itu lebih baik dr berkata2

Anthonie said...

Lidah memang setajam pedang, karena itu kita harus hati-hati dalam mengucapkannya :)

asliner said...

banyaknya kate2 peringatan dekat sini..LIKE :)

Nies alhaQ said...

Nice entry.
thanks sebab ingat kan akak ttg ni.
Benarlah ya, sebab tu Allah cipta kita dua pasang mata, dua pasang telinga. Supaya kita lenbih banyak melihat perkara yang baik, supaya kita lebih banyak mendengar perkara nasihat.
Tapi mulut hanya satu. Kerana apa?
Kerana ada hikmah di situ. Sekali lidah tersalah berbicara, terasa umpama pedang berbisa. =)
Jagalah tutur kata kita =)

Condoriano said...

Betul tu lidah tu sangatlah tajam, terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya :)

Lisa Sheila said...

Mamarey : ye mamarey...lisa juga mengingatkn diri sndiri..mudah mudahan lepas ni kita bnyak berfikir dan bertindak dr bercakap.

Lisa Sheila said...

Anthonie : yeap betul... Setajam pedang dan boleh mnghiris hati org lain klu x kena gayanya..hee

Lisa Sheila said...

Asliner : alhamdulillah..sem0ga bermanfaat :)

Lisa Sheila said...

Nies Alhaq : betul tu kan nies..hee.. Peringatan yg bagus tu..

Psstt.. Nies umur bape? Hee.. Rs mcm nies lbh muda dr lisa..hee..tp klu nk pggil lisa adik pun bleh jg..hehe..

Lisa Sheila said...

Condoriano : terlajak kata buruk padahnya..hehe.. Betul2.. :) sama2 kita insafi diri dan bnyak berfikir dr bercakap pasni : )

Aniq Bukhary said...

Memilih untuk berdiam kalau rasakan percakapan menyakitkan org lain :)

nisa said...

salam.. nice blog sis.. :) blog walking.. feel free to visit my blog.. :) http://niisalicious.blogspot.com/

Lisa Sheila said...

Aniq : lebih baik diam daripada bercakap dan menyakitkn hati orang lain kan...hee...

psstt..aniq, xdapat pegi blog awak nape ye? malware menyerang ..sobsobsob...

nisa : ok, done following u nisa... thanks sudi singgah sini..salam ukhuwah yer... :)

BUNDA a.k.a KN said...

assalam, salam ukhuwah dari bunda

Amanina Mads said...

setuju tu kak.. kdang2 kita tak sedar dgn sepatah perkataan sudah boleh melukakan hati seseorang

Anthonie said...

Lebih baik sedikit berkata-kata daripada banyak bicara tapi membuat banyak pertengkaran... seperti peribahasa diam itu emas hehe...

Aida Ismail said...

Aida kadang2 terlepas jugak cakap benda2 yang menyakitkan hati orang ni. Tu pun kalau orang tu dah buat jahat ngan Aida. Tapi tu dulu la kot. Skang dah besar. Dah takde sape nak cari pasal dah. Hehehe~ ;p

S.K.A said...

kerana lidah badan binasa :) jgalah pertuturan kta..nice sharing..brmanfaat sngat

KY said...

bercakap bila perlu dan sesuautu yg kita pasti jangan pulak kerana bicara kita ada yg tersakiti

Lisa Sheila said...

Bunda : wkslam..salam ukhuwah bunda :)

Lisa Sheila said...

Nina : yeap nina.. Tu la pntingnya berhati2 dlm tutr kata kita..akak juga mngingatkn diri sndiri.. Huhu

Lisa Sheila said...

Anthonie : diam itu emas.. Benar juga tu... Sudah lama x dgr kata-kata tu. :) thanks ya kunjungannya...

Lisa Sheila said...

Aida : lisa jgk pernah..itu la..lisa jgk mngingatkn diri sndiri ni..manusia xde yg perfect tp ssuatu yg lbh baik ialah kita sdar ksilapan kita dan cuba perbaikinya... :)

Lisa Sheila said...

S.K.A : alhamdulillah..ingatan utk diri sndiri juga..hee

Lisa Sheila said...

KY : betul tu KY.hee..biar sedikit asal bermnfaat daripada bnyak tp menyakitkan... :)

Mohd Ridzwan Abdullah said...

Byk cakap org kata peramah...terlebih cakap lagho la pulak...kurang cakap org kata sombong...

Makanya diam itu adalah lbh baik. Bercakap hanya sekadar keperluan trutama kalau bkongsi ilmu...

Mslh skrg, kdg2 Kita tak sedar yg Kita trlebih Sudah...thanks Lisa.

Lisa Sheila said...

Wan : betul wan..semua xkena la pendek kata..hehe... Apa yg pnting kita ckp bila perlu dan diam bila rs xperlu brckp...