Saturday, March 16, 2013

Medan Dalam Ingatan

Assalamualaikum wbt dan Selamat Tengahari

Di sebab kan internet kat umah ni sangat lah slow... xdapat nk BW. So... alang-alang dah bukak blog ni, post entry lah... :p lisa tergerak hati nak share pengalaman lisa ke Medan, Sumatera Utara beberapa hari sebelum bulan Ramadhan last year ... pergi dengan sape? opkos ngan my encik suami ... hihi ...  honeymoon la sangat ...haaa...honeymoon untuk ke berapa kali nya  after 4 yrs married... kami fly on 17 Julai 2012 dari Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra at 12 midnight ke LCCT. Sengaja kami amek flight yang last sebab flight ke Medan tu keesokan pagi nya...

kalau boleh, tukar duit siap-siap kat Malaysia

Sampai LCCT dalam pukul 1 pagi, kami jalan-jalan area lcct yang memang tetap macam tu jugak, tapi nak jugak jalan-jalan hilangkan mengantuk. dah penat jalan-jalan, posing-posing snap pic, lisa dah mengantuk ... erm, tido kat surau la sekejap - ingatkan solat hajat ke apa, surau jadi tempat tido? erkk ... ala, bukan boleh tido nyenyak pun, dah subuh, solat, keluar lepak kat luar ngan encik suami plak, starbuck sekejap... pi check in.

kami sampai medan dalam pkul 10 lebih rasa nya ...lisa pun dah ingat-ingat lupa da... ala, dalam sejam je perjalanan dari LCCT ke Medan. hehe... xde la jauh sangat - tapi kalau jalan kaki dan kena berenang merentasi lautan tu memang agak jauh lah kan :p

sampai je Polonia Airport, dah ramai supir-supir taksi yang menunggu kami nak tolong angkat barang dan masukkan dalam taksi mereka. ni pengalaman pertama kami ke sana, jadi kami main amek je mana-mana taksi ke Hotel Kesawan yang memang kami dah book dari Agoda. tambang macam ada beza sket tapi x pela, good enough for 1st experience :D

haaa... yang kat bawah ni pekerja hotel yang sangat lah baik hati, - Roy, banyak tolong kami bagi tips kalau nak jalan-jalan kat Medan ni, then dia jugak yang jadi teman en suami selama cuti kat sini. siap bawak en suami naik motor lagi keluar malam (Berastagi) minum air kelapa (xingat apa yang roy ckp air kelapa dalam bahasa indo) dan tinggallah daku sendirian kat bilik hotel layan sinetron-sinetron kat TV :p

with Penjaga Pintu aka security guard hotel - Roy

oke, lisa yang dah letih... snap pic banyak sangat... :p

ohhh, kami pilih Hotel Kesawan sebab hotel tu dekat sangat dengan pajak ikan - bukan pasar jual ikan ye, tapi lebih kepada tempat makan-makan, kedai - kedai pakaian, telekung, dan sebagainya. kami jalan kaki je ke pajak ikan, dalam 5 minit jalan dah sampai. lisa sempat beli telekung solat, jubah, baju, dan buah tangan sket bawak balik kg. :)

simPATI yang ada pulsa (topup) 5000 rp, senang nak berhubung
dan jimat selama kat sana

sedikit buah tangan yang termampu... haha...magnet freeze...wajib ada... :)

ini lah bika ambon special yang sempat kami beli kat airport sebelum bertolak pulang ke Malaysia :)

Rupa Bika Ambon... rasanya macam ada daun limau purut :)

Kami pergi 3 hari 2 malam jer ... so, memang xdapat nak jalan-jalan sangat lah since my en suami pun kaki nya x berapa elok lagi time ni ... see... masih satu tongkat ... - en suami eksiden awal bulan Jan 2012. Di sebab kan itu, Air Asia telah memberi kami layanan special sket... :) kami cadang nak ke Lake Toba pada awalnya tapi xdapat nak pergi di sebabkan perkara-perkara yang xdapat dielakkan. ambil masa jugak tu kalau nak pergi ...

Airport Polonia, Medan, Sumatera Utara
erm, so kami jalan-jalan area dekat-dekat hotel je... kami x pergi dengan travel agency pun...so, pandai-pandai sendiri lah kan nak jalan-jalan tu. Tempat yang sempat kami pergi Merdeka Walk - 10 min jalan kaki dari hotel pastu Sun Plaza - kami naik becak dalam 5-10 minit jer... tambang dalam 7000 rp tapi di sebabkan supir xde duit kecik kami halalkan saja balance 3000 rp.

Merdeka Walk lagi ... :)
sebenarnya kat sini ramai jugak yang jogging ...
maybe boleh dikatakan taman rekreasi.
haa... kalau tempat makan-makan plak hari pertama, kami cuba makan tengahari kat Tip Top Restaurant, ala depan hotel je pun, lintas jalan je. Makanannya agak ok juga dan harga berpatutan. Then, hari kedua makan tengahari kat Garuda Restaurant. Makanan Minang kan kalau hidang macam ni? - abang jual telekung yang cadangkan kami makan kat sini :)

lastly, kami just jamah 3-4 lauk jer... dan ini lah bil nya ... beratus ribu jugak kami makan.

ini bil nya pakkk ...

erm, untuk sarapan kami makan breakfast yang pihak hotel sediakan ... - nasi goreng selama 2 hari. xbanyak pilihan... samada nasi goreng atau mee goreng... so, kami ni perut org kampung...  memang nasi jela makan pagi... hehe...

Hari ketiga, kami nak balik, Roy dah siap call blue bird taksi untuk kami ke airport ... dah siap bagi tip - upah sket ...  apa semua, kami bertolak ke Polonia Airport. Flight kami dalam pukul 11 pagi waktu di Medan. Sampai je LCCT kami fly ke Airport Sultan Ismail Petra dalam pukul 5 pm ....

daa polonia... daaa medan, insyaallah...
panjang umur murah rezeki kita jumpa lagi
Alhamdulillah selamat sampai ... sebenarnya x kesah pun kemana kita bercuti ... asalkan kita happy dan selesa dan semestinya asalkan bersama orang yang kita sayangggg.... wink.. winkkk ;)

p/s : insyaallah lisa bercadang nak bercuti ke Jogja dalam bulan depan... please bagi lisa tips sket pada sape2 yang pernah bercuti ke Jogja ... :)

Zandar said...

Seronok bercuti kat medan. .. :)

Unknown said...

Wahhh...sronok gi jengjalan...smoga hepi for the next trip to Jogja ya. :)

Thanks wan...
** Please bg tips sape2 yg pernah ke jogja atau tinggal sana... ;)

Yana Halim said...

hai lisa....

akak mmg suka berjalan. Tak kisah le ke mana pun, asal dapat tengok tempat2 baru.. :)

mamyharraz said...

akk pun suka g medan/brastagi/laketoba nih..
ulang brp kali tak jemu sbb best.

Lisa Sheila said...

Ye kak.. Betul tu.. Just jalan2 nk tgk tmpat org...budaya diorg mcmana..dpt pngalaman baru..hehe

Mamyharraz ..lisa xsmpat nk g danau toba..huhuhu.. Best kan... Tp skjap je ..jalan2 pom area dekat2 je..hee..

ecadwinkyasha said...

bestnya ke medan ye... :)