Saturday, May 04, 2013

Sepanas Apa Api Neraka itu?

Assalamualaikum wbt

ustaz zahazan


Petang tadi sesambil dok relax-relax, lisa cuba menghabiskan sedikit demi sedikit / helaian demi helaian buku Rahsia Hidup Selepas Mati. Dah dekat nak habis da...  Alhamdulillah... :) berkenaan tajuk Neraka.

Diriwayatkan bahawa Allah SWT memerintah Jibril as. untuk mengambil api kepada Malaikat Malik untuk diberikan kepada Nabi Adam as. supaya nanti dapatlah dia memasak makanan. Maka berkatalah Malaikat Malik:

"Wahai Jibril, berapakah api yang kau perlukan?"

Jibril menjawab: 

"Aku menginginkannya sebesar buah kurma."

Malaikat Malik berkata: 

"Wahai Jibril, andaikata aku berikan api itu kepadamu sebesar buah kurma, akan hancurlah tujuh langit dan tujuh bumi lantaran panasnya."

Malaikat Jibril berkata:

"Kalau begitu sebesar isinya (kurma)."

Malaikat Malik berkata:

"Kalau aku berikan apa yang kau inginkan, maka tidaklah turun hujan biar setitis pun, tidak pula tumbuh-tumbuhan boleh tumbuh di bumi."

Lalu Malaikat Jibril memohon pada Allah SWT :

"Seberapa apakah aku harus ambil?"

Allah SWT berfirman:

"Ambillah sebesar biji bayam."

Lalu dia celupkan ke dalam tasik sebanyak tujuh kali lalu dia hadirkan pada Adam as., diletakkannya api tersebut di atas gunung yang sangat tinggi, hancurlah gunung itu. Lalu dikembalikan api tersebut pada tempatnya dan tinggallah asap-asapnya pada pepohonan dan besi sehingga ke saat ini. Inilah api yang berasal  dari asap api neraka sebesar biji bayam. 

Ambillah dia sebagai ibarat (iaitu peringatan), wahai orang-orang yang beriman.

Dalam hadith lain di riwayat kan, ketika Malaikat sedang menuntun mereka (orang-orang yang akan dimasukkan ke neraka), maka menjeritlah umat Muhamad itu dengan mengucap :


"Wahai Muhamad."

Dan disaat mereka melihat Malaikat Malik as, lupalah mereka kepada nama Muhamad lantaran mereka takut. Malaikat Malik as. berkata kepada mereka, "Siapakah mereka itu?"

Mereka menjawab, "Kami adalah golongan umat yang Allah SWT turunkan Al Quran kepada mereka, kami adalah golongan yang berpuasa di bulan Ramadhan."

Malaikat Malik berkata :

"Al Quran itu hanya diturunkan kepada Muhamad." Ketika mereka mendengar kata-kata Muhamad, maka berteriaklah mereka semua :

"Kami inilah termasuk umatnya."

Maka Malaikat Malik as. berkata kepada mereka :

"Tidak adakah dalam Al Quran itu peraturan yang mencegah kalian dari berbuat maksiat?"

Ketika mereka berhenti di pinggir Jahannam seraya melihat api dan Zabaniah, mereka berkata, 

" Wahai Malik, izinkanlah kami menangis atas diri kami." 

Malaikat Malik mengizinkan dan mereka menangis sehingga tiada setitik pun lagi air mata mereka yang tinggal dan sehingga keluar air mata darah.

Lalu Malaikat Malik as. berkata :

"Alangkah baiknya kalau tangisan ini terjadi di dunia lantaran takutnya kepada Allah SWT sehingga kalian tidak tersentuh api neraka."

p/s: untuk ingatan diri lisa sendiri... berhati-hati lah dengan setiap urusan dan setiap tindak tanduk kita walaupun sebesar zarah, semuanya akan tetap dihitung kelak... 

psssttttt... selamat menjalankan tanggungjawab anda sebagai rakyat Malaysia esok (5/5/13) :)

26 comments:

Amanina Mads said...

info yg menarik akak :)
selamat mengundi esok

Lisa Sheila said...

selamat mengundi gak nina..heee... :)

Lisa Sheila said...

nina, akak cek2 inbox blom dapat lagi address nina...huhu

Bahrain Ramlan said...

terima kasih diatas peringatan...
betapa dahsyatnya api nerakaa..

Lisa Sheila said...

Ambil lah ia sbg ibarat...huhu..ingatan utk diri saya juga.

Aniq Bukhary said...

Betul tu kak.. setiap tindak tanduk kita diperhatikan Allah.. :)

Lisa Sheila said...

Tu la kan..ingatan bersama ;)

AiSyA LiEzA said...

azab neraka tu pedih..hurm..

BUNDA a.k.a KN said...

azab didunia tidak dapat dibandingkan dengan seazab dan sepedihnya azab api neraka jahanam..

Lisa Sheila said...

Nauzubillah min zalik... Semoga kita tidak tergolong dlm golong orang-orang yg rugi itu...kerana azabnya lebih pedih dr apa yg kita bygkn... Wallahualam

Lisa Sheila said...

Ye bunda..mudah mudahan kita tidak tergolong dlm golongan itu..nauzubillah....

S.K.A said...

Subhanallah..bila sy bca kisah psal neraka, mmg menakutkn :( semoga kita semua umat islam di akhir zaman ni d'perlihara ALLAH dr dosa dan azab api neraka..

Hatimi Tahirruddin said...

perkongsian yang baik lisa...sama2 kita muhasabah diri....

Lisa Sheila said...

Betul... Sangat mnakutkn bila kita baca ttg neraka, kematian dan sebagainya..moga2 cukup bekalan..apapun, semoga kita sm2 perbaiki diri dan menambah amalan kita..inshaallah..

Lisa Sheila said...

Ye..peringatan utk lisa dan kita semua.. :)

KY said...

betul tu Lisa, sebesar apapun yg kita lakukan akan dihitung, baik buruknya, menangisi dosa lebih baik dr kita terus melakukannya..terima kasih, hari tu terjumpa jua buku tu, tapi belum berkesempatan nak beli, tentu menarikkan?

Lisa Sheila said...

Yeap KY.. sangat menarik buku tu... hee...
ada masanya kita akan menangis bila baca... :'(

Mohd Ridzwan Abdullah said...

Thanks lisa. Perkongsian yang bermanfaat utk dikethaui oleh sumer org. Pemahaman melalui pembacaan dan pendengaran. Terbaik lisa! :)

latifah zainal said...

baru merasa panas matahari kita dah tak tahan,ini kan pula panas api neraka.semoga kita semua dilindungi allah

Lisa Sheila said...

peringatan utk lisa dan kita semua..

Lisa Sheila said...

tu la kan ipah.selalu gak lisa terpikir camtu..hurm..
semoga kita semua tidak tergolong dalam golongan itu...

Nana Liena said...

kita kerap mengeluh bila tak tahan panas..panas dunia cuma sikit ja bahangnya..neraka kira lagi dahsyat..huhu..moga2 kita dijauhkan dari azab api neraka..amin..inshaaAllah..

(*sweet tolong bacakan utk hubby kak lisa..hehe)

Lisa Sheila said...

Betul nana... Peringatan utk diri akak juga.. Kdg2 kita terleka...xsdar kalau api neraka tu lagi juta-juta kali ganda panasnya...

*isi ms lapang .. :p

QasehnyaRania said...

menarik.thanks sbb share ye lisa

Lisa Sheila said...

Ciksu : Alhamdulillah.. :)

Aida Ismail said...

Panas mentari pun tak tertahan, bayangkan dibakar dalam api neraka. MasyaAllah T_T