Monday, May 06, 2013

"Saya bukan milik awak... "

Assalamualaikum wbt

Macamana? dah selesai PRU 13? erm... kepada wakil-wakil rakyat yang telah menang, tahniah dan selamat menunaikan amanah yang telah diberikan...

Kita boleh miliki apa sahaja dengan usaha kita tetapi semua yang kita miliki, jangan pernah nafikan... semuanya adalah milik Allah SWT.

Lisa ada terbaca satu entry dalam satu blog ni, nama blog... lisa x perasan sebab lisa just BW macam tu je dan seingat lisa macam blog tu dah lama x update... tapi lisa suka satu penulisan dalam entry blog tu berbunyi lebih kurang macam ni  "mana milik kita? tiada... semua milik Allah... miliki lah apa sahaja di dunia ini tidak terlepas daripada milik Allah... kita hanya mengusahakannya sahaja..." tiba-tiba lisa terbaca kat situ ada satu lirik lagu nasyid dari kumpulan Rabbani yang related dengan kata-kata di atas. nice lyrics... :)

haa... dari situ lisa dapat idea nak karang puisi kat bawah ni... bidang penulisan suatu masa dulu memang menjadi minat lisa, even sekarang pun masih minat... erm... idea simple-simple je ni yang datang maklum lah dah berapa tahun tak digunakan untuk tujuan ini... kekeekee... poyo je lebih lisa ni ... :p



"Saya Bukan Milik Awak... "

Tiba-tiba saya tersedar dari 'mimpi' yang panjang
awak bukan milik saya 
dan saya juga bukan milik awak
awak milik Allah, saya juga milik Allah
Allahuakhbar...
saya terlupa ...
dan tersedar ketika saya menangis
kehilangan awak yang meninggalkan saya
juga mungkin ketika awak telah dijemput oleh DIA

Tiba-tiba saya tersedar
dan mula 'berkata' saya telah diuji
saya menyesal dan menangis 
kali ini bukan lagi kerana kehilangan awak
tapi kerana memikirkan kejahilan saya
memikirkan bagaimana mungkin selama ini
saya melupakan Pencipta awak dan saya?
bagaimana mungkin selama ini saya boleh terleka?
bagaimana mungkin selama ini saya telah akur dengan telunjuk
musuh-musuh di sekeliling saya?

betapa, saya terlupa kalau awak bukan milik saya
dan saya harap awak juga jangan pernah terlupa
kalau saya juga bukan milik awak

dari sifat lupa itu saya mula mencari kebenaran
dari rasa sesal itu saya mula mengejar cahaya
dalam mengejar cahaya saya melalui peperangan jiwa
dan ... tiada lain harapan saya selain...
melalui ranjau hidup dengan lebih tenang

hingga tika nanti...
saya mendapat panggilan dari Ilahi ...
semoga kita bisa berpegangan tangan menuju Jannah
sebelumnya, pimpin lah saya ke syurga cinta yang diredhaiNya
tiada lain, cuma itu yang saya mahukan.
saya hanya mencari redha Ilahi.

~Lisa Sheila, 6.05.13, 12.21pm ~


p/s : hanya siapa yang ingin mengerti sahaja yang akan menemuinya ... :)


FB doodle dakwah

28 comments:

Nurul Syawani said...

TERBAIK ! :)

Mohd Ridzwan Abdullah said...

Hahahaha...siap puisi lagi tuh. Ingatkan pasal apa tadi...sebab tajuk tuh yg menarik. :)

Lisa Sheila said...

@ Nurul Syawani
saja suka suki je ni ...:)

Lisa Sheila said...

@ Mohd Ridzwan Abdullah
haha...saja wat suspen wan..sekali skala... puisi tu selingan jer... xde apa..hee

latifah zainal said...

berbakat sungguh lisa nie..

Kakzakie said...

Tersedar dari lena yang panjang
merenung sekujur tubuh yang tidak abadi
jauh di sudut hati mengerti
kehidupan ini atas kudrohNya
mencari dan meniti landasan diredhai..

Lisa Sheila said...

apa la sangat kiranya ... semua datang dari Allah, ipah... :)

Lisa Sheila said...

best kak zakie...hee.. betul tu..sangat setuju... tiba-tiba teringat kata-kata dari Sayidina Ali kwj. lebih kurang macam ni...
"Manusia semua tidur kat dunia ni, melainkan bila mati baru terjaga"

mendalam sungguh kata-kata tu bagi orang-orang yang "berfikir".

Nana Liena said...

inshaaAllah kak..hehe..puitis juga.. akak hantar masuk paper..berita harian ka..majalah dewan bahasa ka.hehe..saya last buat sajak n puisi semua masa form3..haha..masa tu pun ada pertandingan sempena hari guru..dpt sagu hati kot..tak ingat..hehe

Lisa Sheila said...

Owhh ok la tu sagu hati nana..hee.. Akk ni saja je suka2.. ;)

azrinna said...

Kita semua tidak layak berkata memiliki atau mengatakan dia hak aku. sebab itu sebenarnya amanah kepada kita.

Amanina Mads said...

selesai sudah tanggungjwab.. suka puisi tu

Lisa Sheila said...

So true azrinna...dan setiap amanah itu akan ditanya oleh Yang Maha Esa kelak..baik atau buruk Allah yg akan tentukan nnti..

Lisa Sheila said...

Thanks nina..utk ingatan kita brsama.. ;)

AzieYanz Rahim said...

wahh hebat2..
boleh ajarkan ni..
hehe

AiSyA LiEzA said...

tajuk entri menarik minat nak baca..hek3... :) smuanya milik Allah.. apa y ada pada kita sekadar pinjaman semntra jek

QasehnyaRania said...

as-alam.
selesai sudah

tak pernah dengar lgi

Lisa Sheila said...

Erm..pndai2 sendiri je ni azie..main karang je..azie pun bleh wat..hee

Lisa Sheila said...

Hee..tajuk bgi suspen..
Semua yg kita ada milik Allah..

Lisa Sheila said...

Wkslm..alhamdulillah..
Ciksu xpernah dgr lagu rabbani tu ke? Lisa pun baru 1st time dgr lpas baca lirik kat blog tu..hee

syahirah said...

suka entry ni =D

wawa syaida said...

semua yang kita miliki semua milik Allah

Lisa Sheila said...

yeap @syahirah ... :) Alhamdulillah..


@wawa syaida tiada milik kita, semuanya milik Allah SWT.

TiranaAduka said...

salam
Ada bakat terpendam rupanya..

Fifi Nadhrah said...

semue bukan kite punye kan.. tapi kite lupe..

Lisa Sheila said...

TiranaAduka : bukan bakat terpendam tp bakat tertendang..hehe.. Da lama sangat tggal.

Lisa Sheila said...

Tu la fifi.. Lisa cuba ingatkan diri sendiri... Semua milik Allah.

Aida Ismail said...

Woww puitis rupanya Lisa ni. Hehe~